Inspiratie van de architect: Jurriaan van Stigt
Wonen en werken binnen de ring van Amsterdam, op een unieke karaktervolle plek aan het water: dat is Cruquius. In de webserie ‘Inspiratie van de architect’ laten we de architecten achter Cruquius aan het woord en vertellen zij alles over hun inspiratie voor dit project. In deze aflevering spreken we met Jurriaan van Stigt van Cruquius 1.4. “In Afrika ontwerpen metselaars het huis. Met die traditie voel ik me verbonden. Echt vanuit het materiaal een gebouw maken.”
Vakmanschap
“Ik ben een maker. Ik timmer, ik metsel, ik zet dingen zelf in elkaar,” vertelt Jurriaan van Stigt, architect van Cruquius 1.4. “Door te snappen hoe je dat doet, kun je er weer nieuwe dingen mee bedenken. Dus echt het letterlijke maken is iets wat heel erg bij mij hoort en gaat ook over het vakmanschap. De architect als vakman.” De woningen en bedrijfsruimtes van Cruquius 1.4 zijn ontworpen als gestapelde ruimtes: als betonnen kaders met een invulling van glas en bronskleurig aluminium. Ze roepen beelden op van de oude industriële haven met zijn pakhuizen. De woningen hebben aan weerszijden een loggia en een leefgalerij, of inpandige balkons die zowel privacy als mooi uitzicht over de haven bieden.
Afrika
“Hoe maak je iets zo dat het mensen raakt? Hoe maak je iets met diepte, met warmte? Dat is iets wat mij heel erg passioneert, waarom ik ook in Afrika bezig ben,” zo legt Van Stigt uit. “Ik kom in Mali, in het midden van Afrika, bij de Sahara. Prachtige kleuren altijd, mooi rood, dieprood. Warme kleuren. Warme mensen. ”
Voor hem is Afrika zonder twijfel dan ook zonder twijfel een grote inspiratiebron. “In Afrika ontwerpen de metselaars het huis. Met die traditie voel ik me bijna mee verbonden,” zegt Van Stigt. “Echt vanuit het materiaal, vanuit de klei opgetrokken een gebouw maken. Dat heeft me geleerd om op een andere manier elke keer naar een vraag te kijken.” Rond The Harbour Club komt een mix van functies en stijlen naar ontwerp van LEVS architecten; The Harbour Club blijft behouden en krijgt een nieuw voorplein en terras die aansluiten op de openbare promenade langs de kade.
Cruquius
Iconisch aan Cruquius zijn drie oude wijnsilo’s van staal die worden teruggeplaatst in een groen daklandschap. Deze historische ‘relicten’ krijgen een nieuwe functie als woning. Ook dit idee schrijft Van Stigt toe aan de inspiratie die hij heeft opgedaan in Afrika: op een andere manier naar ontwerpen leren kijken. “Dat heeft ook weer iets te maken met dat Cruquiusterrein. Hoe we bijvoorbeeld de wijnvaten op het dak hebben durven zetten,” vertelt Van Stigt.
“We pakten die silo’s, zetten ze op het dak. Gewoon ruig, bovenop het hoge dak,” zo licht Van Stigt het ontwerpproces van Cruquius 1.4 toe. “Ik kijk ernaar en denk: dat zou toch top zijn, je komt aanrijden op het Cruquiusterrein en je ziet op de hoek bij de rotonde drie wijnsilo’s. En je vraagt je meteen af: ‘Hé, waarom staan die dingen daar op het dak?’. Dan is het meteen ook het icoon van het terrein, van het hele Cruquiusgebied”
Meer zien? Er verschijnen wekelijks nieuwe afleveringen van ‘Inspiratie van de architect’. Abonneer jezelf op ons YouTube-kanaal om geen enkele video te missen en like onze Facebook-pagina.